Mid Life Yoga

Voor:

Iedereen die met meer aandacht door het midden van het leven wil. Onderstaande is voor vrouwen geschreven, maar mannen zitten net zo goed met mid life perikelen. Ontspanning, concentratie en bewustwording ondersteunen het hele proces.

Zeven jaar eerder dan de werkelijke menopauze (de laatste menstruatie) kun je al te maken krijgen met  schommelingen in de balans van de hormonen. (Het kan ook opgeroepen worden door medicatie of eierstokverwijdering).

Die schommelingen kunnen (het hoeft niet) een enorm grote variëteit aan verschijnselen, c.q. klachten geven. Voor de een zullen dat vervelende klachten zijn, voor de ander vallen ze nauwelijks op.

Veel verschijnselen worden in eerste instantie niet eens herkend als behorende tot de overgang, zoals: hartkloppingen, benauwdheid, slaap- en concentratieproblemen, gewrichtspijnen, boze en depressieve gevoelens, etc. Je zou de cursus ook goed kunnen toepassen bij PMS-klachten. Door deze cursus te volgen ga je meer her- en erkennen wat de overgang voor jou betekent en dat brengt verlichting. Letterlijk en figuurlijk.

Leeftijd:

Wanneer je er aan toe bent.

IMG_0694webklein

Wat doen we:

  • oefeningen om de botten sterker te maken en de gewrichten soepeler
  • ademoefeningen: die ook helpen om je te concentreren
  • oefeningen om de bekkenbodem te verstevigen/elastischer te maken
  • oefeningen om onrustige benen en opvliegers te verminderen
  • je krijgt informatie over wat er allemaal verandert in je lichaam en de fases van je leven
  • oefeningen om wijzer/sterker te worden in jezelf, zodat je geen “ja” meer zegt als je “nee” bedoelt

Waarom:

  • als voorbereiding op het midden van je leven
  • om je bewust te worden  van de relatie tussen lichaam en geest
  • je leert energie verzamelen en verdelen
  • om de hormonen in balans te brengen
  • om lenig te blijven/worden en je krachten op peil te houden
  • om te leven zonder in strijd te zijn met jezelf, zodat je stabieler bent
  • om je te kunnen concentreren en je denkvermogen te verbeteren…..
Er wordt vooral gewerkt met en uit het boek ‘Mid Life Yoga’ van Mieke de Bock. Maar ook oefeningen van Rita Beintema, Dru yoga e.a. worden gebruikt.

De cursus wordt sinds 2012 in Meppel gegeven. In principe zijn het vrouwen groepen. Op aanvraag voor mannen.